Wpis: Bóle kolan

Bóle kolan

Nikt z nas nie lubi bólu. A zwłaszcza bólu kolana który w poważny sposób potrafi skomplikować nam życie. Przez wzgląd na złożoną budowę, stawy kolanowe wykazują szczególną wrażliwość na wszelkiego rodzaju zwichnięcia oraz skręcenia. Dotyczą one zwłaszcza sportowców ale nie tylko. Często powodem bólu są zmiany zwyrodnieniowe lub infekcje bakteryjne. Do najczęstszych powodów bólu kolana należą:

– uszkodzenie więzadeł krzyżowych, przednich
– uszkodzenia łąkotki
– schorzenia rzepki, np. chondromalacja
– zmiany spowodowane nadmiernym obciążeniem

Uszkodzenie więzadeł krzyżowych przednich

Jako że jest to główne więzadło obrębu kolana, jego dysfunkcja potrafi w sposób poważny zdestabilizować staw kolanowy. Jest to jedno z najczęstszych urazów, spowodowane zbyt dynamicznym ruchem skrętnym kolana. Do objawów uszkodzenia więzadła kolanowego przedniego należą:

– uczucie rozerwania w kolanie
– ostry, nagły ból
– duży obrzęk okolicy kolana
– ograniczenie ruchomości kolana
– brak stabilności stawu kolanowego

Leczenie uszkodzonego więzadła nie zawsze kończy się operacją. W zdecydowanej części przypadków wystarczy jedynie leczenie fizjoterapeutyczne. Prawidłowo dobrany zestaw ćwiczeń wystarczy aby w sposób prawidłowy wzmocnić mięśnie oraz poprawić stabilizację stawu kolanowego. W cięższych przypadkach, gdy leczenie operacyjne staje się niezbędne, zalecana jest rekonstrukcja więzadła ograniczająca w dużym stopniu prawdopodobieństwo uszkodzenia łąkotek oraz chrząstek stawowych. Jak po każdej operacji, również w tym wypadku niezbędna staje się długotrwała rehabilitacja wraz z zastosowaniem ortezy stawu kolanowego GENUMAX PLUS.

Uszkodzenia łąkotki

Łąkotki to inaczej elementy chrzęstne znajdujące się pomiędzy kością udową oraz piszczelową. Ich zadaniem jest prawidłowy ruch stawu oraz amortyzacja i pochłanianie wstrząsów na które narażone są kolana. Wraz z wiekiem ich wytrzymałość spada. Uszkodzenia łąkotki mogą też być wynikiem rozwijającego się zwyrodnienia. Do objawów świadczących o uszkodzeniu łąkotki zalicza się:

– ból zewnętrznej lub wewnętrznej strony kolana
– opuchlizna
– ograniczenie ruchomości
– osłabiona lub całkowita niemożność obciążenia kończyny
– zablokowanie stawu kolanowego.

Zdecydowana większość przypadków uszkodzenia łąkotki wiąże się z zastosowaniem leczenia operacyjnego przy użyciu metody artroskopii. Podobnie jak w przypadku więzadeł, również tutaj wymagana jest rehabilitacja z użyciem specjalnej ortezy T-MAX KNEE oraz poruszanie się z zastosowaniem kul. W przypadku zmian zwyrodnieniowych łąkotki najczęściej stosuje się leki przeciwzapalne oraz stabilizatory kolana.

Chondromolacja chrząstki stawowej

Twarda a zarazem elastyczna część powierzchni stawowej to właśnie jej chrząstka. Głównym jej zadaniem jest ograniczenie tarcia w stawie kolanowym oraz jego amortyzacja. Jest to tkanka ciężka w regeneracji gdyż brak w niej unaczynienia oraz charakteryzuje się wyjątkową strukturą. Głównym powodem uszkodzeń chrząstki stawowej są urazy zewnętrzne skutkujące niestabilnością stawu kolanowego oraz stany degeneracyjne czyli starzenie się i zużywanie. Po czym poznać tę dolegliwość? Przede wszystkim schorzeniu temu towarzyszą:

– ból podobny do ukłucia igłą
– obrzęk
– wysięk stawu kolanowego
– niepełna ruchomość i stabilność kolana

W czterostopniowej skali oceny stanu chrząstki, pierwsze dwa stopnie wymagają jedynie leczenia zachowawczego z zastosowaniem miejscowej iniekcji kwasem hialuronowym lub osoczem bogatopłytkowym, farmakologii doustnej oraz elementami zaopatrzenia ortopedycznego. Natomiast stopień trzeci i czwarty wymaga interwencji chirurgicznej. W drugim przypadku niezbędne jest również zastosowanie stabilizatorów stawu kolanowego typu GENUMAX lub GENUMAX PLUS.

Zmiany spowodowane nadmiernym obciążeniem

Schorzenie to to nic innego jak szereg mikrourazów w konsekwencji powodujących poważne uszkodzenia w obrębie stawu kolanowego. Najczęstsze schorzenia to tzw. kolano skoczka lub kolano biegacza których objawami są:

– nasilający się ból zwłaszcza przy wchodzeniu na schody oraz w czasie dłuższego bezruchu
– ból będący następstwem aktywności fizycznej.

Leczenie ww. schorzeń leczy się za pomocą iniekcji kwasem hialuronowym, osoczem bogatopłytkowym oraz szpikiem kostnym. Do leczenia ortopedycznego zaleca się stosowanie stabilizatorów LIGAMAX KNEE lub GENUMAX PLUS.

Gonartroza czyli zwyrodnienie stawu kolanowego

Schorzenie to jest niczym innym jak wyniszczaniem chrząstki stawowej do której dochodzi wraz w wiekiem. T o główna przyczyna osłabienia zdolności regeneracji uszkodzeń w stawie kolanowym. D o najczęstszych objawów należą:

– ból obciążeniowy kolana
– ból podczas spoczynku
– nadmierna sztywność stawu kolanowego
– obrzęk
– osłabienie mięśni uda
– stukanie i chrupanie w kolanie.

Najczęstszą metodą leczenia tej dolegliwości jest iniekcja kwasem hialuronowym wraz z e sterydami oraz osoczem bogatopłytkowym. Obligatoryjna jest również rehabilitacja wraz z odpowiednio dobranym programem ćwiczeń oraz zastosowanie stabilizatorów stawu kolanowego takich jak LIGMAX KNEE oraz GENUMAX. Istotna jest nieraz redukcja masy ciała, gdyż to właśnie ona minimalizuje dolegliwości bólowe oraz w znaczny sposób odciążą staw kolanowy.

Niezależnie od tego jakie są przyczyny wystąpienia bólu kolana, zawsze należy zaczerpnąć porady lekarskiej, która pozwoli na skuteczną diagnozę i dobranie odpowiedniego sposobu leczenia.

Shopping Basket