Wpis: BÓL NADGARSTKA

ból nadgarstka

Każdy człowiek podatny jest na odczuwanie różnego bólu, nie inaczej jest, jeżeli chodzi o BÓL NADGARSTKA – dotknąć on może, nie bacząc na wiek osoby, czy rodzaj pracy, jaką ona wykonuje. Najczęstszą przyczyną pojawienia się tego bólu jest nadmierne wykonywanie ruchów stawów, które są takie same, jak przykładowo używanie dotykowego telefonu komórkowego czy pisania na klawiaturze. Może również świadczyć o chorobie albo też urazie stawu, czego nie można ignorować, a jak najszybciej odkryć przyczynę tego bólu.
O stawie nadgarstkowym można powiedzieć, iż jest jednym z najbardziej złożonych w ludzkim organizmie, składając się z licznych współdziałających i połączonych ze sobą kości, stawów o mniejszej wadze, ścięgien i nerwów. Staw ten pozwala na wykonywanie przez rękę bardzo precyzyjnych ruchów – to właśnie te ruchy stanowią jedną z częstszych przyczyn kontuzji.

Najpopularniejsze przyczyny urazu, jakie można wymienić, to:
• Złamania nadgarstka
• Skręcenia nadgarstka
• Zespół cieśni nadgarstka
• Zapalenie stawów
• Gangliony
• Choroba DE Quervaina
Złamania w obrębie stawu nadgarstkowego

Do złamań najczęściej dochodzi na skutek urazu. Przykładem jest na przykład upadek na wyprostowaną rękę z podparciem na dłoni, co skutkować może złamaniem nasady bliższej kości promieniowej oraz kości łódeczkowatej nadgarstka.
• nadwrażliwość
• ból nadgarstka, szczególnie grzbietowej jego strony
• obrzęk
• ograniczenie ruchomości
Leczenie
W przypadku, gdy złamaniu kości łódeczkowatej nie towarzyszy przemieszczenie kostne, należy złamanie to leczyć zachowawczo, unieruchomiając na okres 6-12 tygodni w opatrunku gipsowym lub ortezie usztywniającej takiej jak na przykład MANUMAX lub MANUMAX T. Stosowanie ortezy umożliwia powrót do aktywności oraz ochronę stawu do czasu całkowitego zrostu kości.
Skręcenia stawu nadgarstkowego

Skręcenie stawu często jest lekceważone. Najczęstszą przyczyną jego powstania są próby amortyzacji upadku. Urazowi temu towarzyszy uszkodzenie więzadeł łódeczkowato-księżycowatego i księżycowato-trójgraniastego.
• obrzęk
• niewielkie dolegliwości bólowe
• krwiak w okolicy nadgarstka
Leczenie

Jak przy innych skręceniach najistotniejsza w tym przypadku jest szybka reakcja i pierwsza pomoc opierająca się na zasadzie PRICE:
• Protect – ochrona.
By zapobiec pogłębieniu się urazu i wspomóc regenerację uszkodzonych więzadeł, warto usztywnić skręcony staw za pomocą stabilizatora  MANUMAX  ,  MANUMAX TMANIMAX lub MANIMAX T.
• Rest – odpoczynek
Kluczowe w okresie regeneracji skręconego stawu jest ograniczenie ruchu do 48h po urazie.
• Ice– lód
By zmniejszyć stan zapalny, opuchliznę i przyspieszyć proces gojenia, skręcony nadgarstek ochładza się za pomocą lodu.
• Compress – ucisk
Kiedy nastąpi schłodzenie stawu, stosowane są LIGAMAX PALM  lub LIGAMAX WRIST redukujące obrzęki i krwiaki oraz ograniczające ruchomość stawu.
• Elevate – uniesienie kończyny powyżej linii serca
Zastosowanie tej czynności zapobiega pogłębianiu się opuchlizny w obrębie skręconego stawu nadgarstkowego, do tego pozwala obniżyć ciśnienie krwi w uszkodzonych tkankach.
Zespół cieśni nadgarstka
Schorzenie to polega na długotrwałym ucisku na nerw pośrodkowy, biegnący w kanale nadgarstka. Najczęściej obserwuje się jego pojawienie w ręce dominującej obciążonej nadmiernie poprzez wykonywanie codziennych czynności.

• Osłabienie chwytu
• Ograniczenie ruchomości stawów dłoni
• Trudność z zaciskaniem ręki w pięść
• Mrowienie i drętwienie kciuka oraz palców II-IV (bez palca małego)
• Dolegliwości bólowe w obrębie nadgarstka i palców
• Zanik mięśni kłębu kciuka
• Problemy z wykonywaniem precyzyjnych ruchów (np. zapinanie guzików)

Leczenie

W przypadku zespołu cieśni nadgarstka leczenie odbywa się w zależności od tego, jak szybko rozpoznane zostało schorzenie. Gdy diagnoza została postawiona szybko, a objawy są mało nasilone, na początek przez okres około 8 tygodniu stosuje się opaski elastyczne stabilizujące i odciążające staw. Polecane są Neoprenowe stabilizatory nadgarstka  LIGAMAX WRIST  lub oraz  LIGAMAX PALM . Opaski te pomagają w utrzymaniu właściwej ciepłoty ciała, przyspieszeniu regeneracji i zmniejszeniu odczuwania bólu.
Kiedy ten sposób nie sprzyja poprawie, konieczne jest całkowite odciążenie chorej ręki oraz niewykonywanie z jej pomocą żadnych czynności, również tych podstawowych jak mycie zębów, trzymanie w dłoni kubka, prowadzenie samochodu. Ostatecznym sposobem bywa wówczas zabezpieczenie w postaci opatrunku gipsowego. Podobny efekt jak on daje również umieszczenie ręki w ortezie takiej jak  MANUMAXMANUMAX TMANIMAX  lub  MANIMAX T . Dla powstrzymania się od wykonywania ruchów można skorzystać także z temblaka O-1500 lub O-1501.

Omówione sposoby nie są skuteczne w działaniu długoterminowych, dlatego też niezbędnym staje się zabieg operacyjny i jego wykonanie. Podczas zabiegu odsłania się nerw pośrodkowy na poziomie nadgarstka, przecina troczek mięśni zginaczy, odbarcza nerw, a także częściowo usuwa tkanki powodujące ucisk nerwu, co prowadzi do występowania dolegliwości.
Choroba de quervaina (mięśni kciuka)
Schorzenie dotyczące kciuka polegające na wystąpieniu stanu zapalnego w obrębie pochewki ścięgien mięśni kciuka. Mięśnie te odpowiadają za ruch kciuka oraz nadgarstka. Wynika ono z mikrourazów i przeciążeń związanych z nadmiernym wykonywaniem powtarzalnych ruchów takich jak krojenie, malowanie, czy granie w tenisa.

Objawy:

• Ból kłębu kciuka promieniujący do przedramienia
• Opuchlizna w obrębie kciuka
• Osłabienie mięśni
• Ograniczony zakres ruchu
• Słyszalne „trzaski” podczas ruchów kciukiem
• Dolegliwości nasilające się podczas zaciskania ręki w pięść

Leczenie

Rozpoczynając leczenie zachowawcze, nie można pominąć zastosowania w nim ortezy usztywniającej kciuk i staw nadgarstkowo-śródręczny kciuka na okres około 4 tygodni. Ortezy  MANUMAX TMANIMAX T  gwarantują odpowiednie ułożenie i odciążenie kciuka poprzez redukcję dolegliwości bólowe. Po upływie owych tygodni warto zaopatrzyć się w neoprenowe stabilizatory nadgarstka jak LIGAMAX PALM – stabilizator ochroni staw, a jednocześnie nie ograniczy ruchów. Podczas leczenia nie można pominąć stosowania maści przeciwbólowych oraz poddaniu się fizykoterapii (polecane są laseroterapia, krioterapia, elektrostymulacja, fala uderzeniowa).
Jeżeli nie zareaguje się w porę na objawy i nie rozpocznie leczenia, taka ignorancja wiązać się może z koniecznością przeprowadzenia operacji, podczas której dojdzie do przecięcia pochewki i usunięcia pozapalnych zrostów. Leczenie po operacji oznacza unieruchomienie w ortezie oraz rehabilitację, która pozwoli na przywrócenie właściwiej ruchomości stawu.
Gangliony (torbiel na nadgarstku)
Powstająca w okolicy stawów i ścięgien, zwłaszcza w okolicy stawu nadgarstkowego, galaretowata torbiel wypełniona płynem. Do jej pojawienia się przyczynić może się między innymi wielogodzinne pisanie na klawiaturze, ciężka praca fizyczna czy uprawianie sportu. Podczas wykonywania owych czynności dojść bowiem może do nadwyrężenia stawu, a to prowadzi do przeciążeń i stanów zapalnych. Torbiel, która nie jest leczona, skutkować może ograniczeniem ruchomości stawów, jak również do niedowładów.

• Ból w trakcie ruchu
• Ograniczenie ruchomości stawu
• Nadwrażliwość na dotyk w miejscu wystąpienia torbiela
• Odczyny zapalne
• Możliwe zaburzenia czucia czy niedowłady

Leczenie

Ganglion w wielu przypadkach znika samoistnie, nie wymaga więc podejmowania specjalnych działań, jeżeli jednak torbiel nie znika, należy podjąć się leczenia. Głównie opiera się ono na redukcji stanu zapalnego, „rozbijaniu” zmiany przy pomocy masażu oraz ograniczeniu ruchu w stawie. Podczas leczenia odciąża się zajęty stawu przy pomocy temblaka O-1500 lub O-1501. Czasami to postępowania nie wystarcza, wówczas konieczne jest wykonanie nakłucia z odessaniem płynu lub wycięcie torbieli.

Zapalenie stawu nadgarstkowego
Przewlekła choroba występująca jako wynik urazu, przeciążenia, może towarzyszyć zwyrodnieniu stawu, jak i mieć podłoże genetyczne. Objawami jej wystąpienia jest ograniczenie ruchomości, częściej, niż można sądzić, dochodzi również do deformacji stawów.

• Obrzęk stawu
• Poranna sztywność
• Symetryczność występowania (oba stawy nadgarstkowe)
• Ból występujący głównie w nocy i rano

Leczenie

Ważna jest akceptacja choroby, gdyż pozostaje ona do końca życia. Szybkie pogodzenie się z nią oznacza większe szanse na szybkie reakcje i łagodzenie dolegliwości. Istotna jest też kompleksowość procesu leczenia. Farmakologia i ruch odgrywają w nim dużą rolę. W przypadku tej choroby nie do pominięcia jest świadoma rehabilitacja, bowiem nie dopuszcza ona do powstania przykurczów. Dla lepszego zabezpieczenia stawów przy wykonywaniu codziennych czynności lub uprawiania sportu można użyć neoprenowych stabilizatorów nadgarstka  LIGAMAX WRIST  lub LIGAMAX PALM. Dają one efekt ocieplenia zapewniający poprawę ukrwienia stawu, jak też zmniejszenia dolegliwości ruchowe.

Niezależnie od przyczyn niezbędna jest konsultacja lekarska pozwalająca na pewną diagnozę oraz wybranie odpowiedniego leczenia.

Shopping Basket